Hyvä tietää renkaista
Renkaat ovat ainoa yhteys auton ja tien välillä. Kaikissa olosuhteissa turvallisuus on kiinni reilun neljän kämmenen kokoisesta kosketuspinnasta. Renkailla saavutetaan yleensä kymmenien tuhansien kilometrien ajotulos. Ajotulokseen vaikuttavat kuljettaja itse, asennusajankohta, ajo-olosuhteet, valittu rengastyyppi, ilmanpaineet ja auton kunto.
Turvasuositus vähintään 4 mm
Monet autoilijat kuluttavat renkaansa kesän aikana huomaamattaan kehnoon kuntoon. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 mm. Missä kunnossa sinun renkaasi ovat? Autonrengasliitto, liikenneturva ja poliisi ovat järjestäneet neuvontahenkisiä rengasratsioita vuodesta 1997 lähtien. Rengasratsia 2015 – tiedotuskampanja kuuluu European Road Safety Charterin piiriin osana Euroopan komission liikenneturvallisuus ohjelmaa.
Rengasriskit hallintaan
Tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat merkittävin ajo-onnettomuuksin liittyvä riskitekijä vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Jokin rengasriski on ollut mukana joka seitsemännessä kuolonkolarissa 2000-luvulla. Useimmiten kyse on huonokuntoisista renkaista, keliin sopimattomasta rengastuksesta tai vääristä rengaspaineista. (Lähteet 1-2)
Viimeaikaisten kesärengastutkimusten mukaan: (Lähteet 3-4)
• Joka kolmas ajaa turvasuosituksen alittavilla renkailla (alle 4 mm urasyvyyttä)
• Joka viides ajaa vaarallisen vajaapaineisilla renkailla (yli 0,5 baria alipainetta)
• Joka kahdeskymmenes ajaa kesälläkin talvirenkailla
Oikeilla paineilla selvää säästöä
Rengaspaineet ansaitsevat lisähuomiota, sillä kukin voi pienellä vaivalla parantaa turvallisuutta sekä säästää luontoa ja lompakkoa. Auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu jo puoli baria vajaapaineisilla renkailla (Esim. Suosituspaine 2,5bar -> puoli baria vajaapaineinen rengas 2,0bar). Oikeilla rengaspaineilla voi säästää rengas- ja polttoainekuluissa vähintään 10€ kuukausittain.
Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla
Kesärenkaan suorituskyky sadekelillä heikkenee dramaattisesti renkaan kulumisen myötä. TM:n ja Test Worldin sadekelitesteissä urasyvyydeltään 4-milliset renkaat toimivat vielä tyydyttävästi mutta sen alle mentäessä märkäominaisuudet romahtavat täysin. Vesiliirron välttämiseksi huonokuntoisilla renkailla pitäisi ajaa lähes 30kmh hitaammin kuin hyvillä renkailla.
Jarrutusmatkat pitenevät merkittäväsi
Renkaan kuluminen vaikuttaa myös jarrutusmatkoihin. Märällä asvaltilla auto pysähtyy hyvillä renkailla 80km:n tuntinopeudesta alla 30 metrissä kun se huonoilla renkailla jatkaa jopa 10 metriä kauemmaksi. Huonorenkaisen auton nopeus on vielä 40km/h kohdassa jossa auto pysähtyisi hyvillä renkailla.
Pito pahimmillaan pikkurillin varassa
Renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä yllättäen lähes olemattomaksi.
Oheinen kuvio havainnollistaa kosketuspinnan kokoa eri urasyvyyksillä kun ajetaan 75km:n tuntinopeudella kolmen millin vesipatjalla. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito voi olla ”pikkurillien varassa” jo tavallisilla matkanopeuksilla.